Kortárs magyar képzőművészek kiállítása az Indonéz Művészeti Egyetem Campus Galériájában, 2011. január 3-20.
A Jakartai Képzőművészeti Egyetem meghívására.Gaál József, docens, Munkácsy díjas képzőművész kollégáival Indonéziában mutatkozik be, a kibontakozóban lévő magyar-indonéz együttműködési program keretén belül. 2010. május 2. és 17. között az indonéz delegáció tagjai: a Yogyakartai Indonéz Művészeti Intézet rektora, a Képzőművészeti Kar dékánja, hat képzőművész tanár és négy diák érkeztek Magyarországra. Az indonéz művész-tanárok 40 indonéz művész alkotásait állították ki Budapesten a Ráday Könyvesház Galériában és az egri Kis Zsinagógában.
Erőss István képzőművész, szervező: SZEGMENS VI
INDONÉZ-MAGYAR KORTÁRS KÉPZŐMŰVÉSZETI CSEREKIÁLLÍTÁS
"A Szegmens egy cserekiállítás-sorozat, mely magyar és távol-keleti országok művészeinek bemutatását tűzte ki céljául. A Szegmens gyökerei egy művésztelep 10 éves tevékenységéhez nyúlnak vissza, melyet a magyar Túlsó P'Art művészcsoport szervezett. Ezekre a művésztelepkre rendszeresen hívtunk meg távol-keleti képzőművészeket, így volt szerencsénk képet kapni a távol-keleti kortárs képzőművészeti életről, az európai szemmel nézve nagyon gazdag és változatos képzőművészeti törekvésekről. Erre az évek alatt kiépített kapcsolatrendszerre
alapozva születetett meg a cserekiállítás-sorozat ötlete, amelyet immár hatodik alkalommal sikerül megrendeznünk.
A programsorozat első cserekiállítását 2004-ben rendeztük meg három-három helyszínen Japánban, illetve Budapesten. A megkezdett program folytatásaként, a Szegmens II keretében 15 magyar képzőművész mutatkozhatott be az ulánbátori Zanabazaar Múzeumban 2005-ben. Ezzel párhuzamosan elkezdtük a magyar-tajvani cserekiállítás, a Szegmens III megvalósítását is, melynek első állomása a tajvani művészek budapesti
bemutatkozása volt 2005 novemberében, az MMG és a MAMÜ Galériában. A tajvani magyar kiállítás megszervezésére a Tajvani Művészeti Egyetem galériájában került sor 2006 novemberében. A Szegmens IV 2007 júliusában, a koreai Daejeon városában, illetve 2007 novemberében
Budapesten került megrendezésre. Mindkét városban a kiállítás egyszerre több helyszínen zajlott: Daejeon városában az Ingong Gallery, a Wooyeon Gallery és a Yian Gallery tereiben állítottuk ki 12 magyar alkotó munkáit, míg Budapesten a 2B Galéria, a Galéria IX, az Art9 Galéria, valamint az Erlin Galéria fogadta a koreai művészeket. A Szegmens V indiai-magyar cserekiállítás Jaipurban a Vyom Art Kortárs Művészeti Központban vette kezdetét, ahol 14 magyar középgenerációs művész állított ki majd szintén a 2009-es év decemberében, Budapesten az Inda Galériában, valamint a Magyar Képzőművészeti Egyetem kiállítóterében került sor az indiai művészek bemutatkozására.
A Szegmens-kiállítások szervezésekor nagyon fontos szempont, hogy olyan országok között szervezünk cserekiállítást, amelyek igen keveset
tudnak egymás kultúrájáról, kortárs művészeti életéről. Ezért kiállítási anyagaink összeállításakor olyan válogatást igyekszünk prezentálni, amely mind koncepcionális szempontból, mind pedig a különböző technikák tekintetében tükrözi a magyar kortárs képzőművészeti szcéna főbb tendenciáit. Másrészt ez indokolja, hogy amennyiben lehetőség adódik, szimpóziumot is szervezzünk, mint a Tajpeji Egyetem galériájában megrendezett magyar kiállítás esetében, amelyen a kortárs magyar képzőművészetről és kontextusáról hangzottak el előadások, ezzel is hozzájárulva az ismeretek elmélyítéséhez, a kiállított anyag recepciójának megkönnyítéséhez.
A Szegmens-kiállítások egyedisége abban rejlik, hogy ez az immár hét éve zajló eseménysorozat nem egy intézményes kapcsolatrendszer gyümölcse, hanem művészek kezdeményezésére és szervezésében jött létre. Ők olyan művészek, akik valóban érdeklődnek más kultúrák iránt,
és ezek megismeréséért és megismertetéséért tenni is képesek. Ezek az egyszerre szakmai és emberi kapcsolatok nem múlnak el egy-egy
kiállítás lezárultával, hanem továbbélnek akár egy láthatatlan, de élő háló. Mindez azért fontos, mert a Szegmens - jellegéből adódóan -, egy-egy ország művészeti életének olyan vonatkozásait tudja bemutatni, amelyek olykor kívül esnek a nagy intézmények látókörén, hiszen a ma
művészete sokkal gazdagabb és színesebb annál, mint amit intézményrendszereink képesek megjeleníteni.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az itt látható válogatás lefedné a magyar kortárs képzőművészet egészét, csak - amint azt a címadás is jelzi - egy szeletét kívánja bemutatni, ízelítőt adva az ázsiai közönség számára valószínűleg nem annyira ismert európai ország képzőművészetéből.
A szervezők pályájának alakulása az évek előrehaladtával bizonyos mértékben módosította az eredeti koncepciót, és az eredendően
kizárólag a művészek személyes kapcsolataira támaszkodó program ma már intézményi együttműködéseket is katalizálhat. Kiváló példa erre az
indonéz-magyar cserekiállítás, a Szegmens VI. A kiállítás szervezése során kiderült ugyanis, hogy a szóbajövő művészek között több
művésztanár van, ami szinte magától értetődővé tette a Szegmens VI koncepcióját - művésztanárok és diákjaik bemutatkozása a két országban
-, mely ezen felül egy hossszútávú intézményi együttműködést is eredményezett a Yogyakartai Művészeti Egyetem (ISI Yogyakarta) és az
Egri Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszéke között. A Szegmens VI magyarországi állomására 2010 májusában került sor,
amikor indonéz művészek és diákjaik állítottak ki Budapesten a Ráday Könyvesház Galériában, valamint az egri Kis Zsinagóga Galériában. A
magyar művészek indonéziai bemutatkozására a Campus Gallery ISI Yogyakarta tereiben 2011 januárjában nyílik alkalom. Ezen a kiállításon az új médiumok jutnak főszerephez, de természetesen festmények és grafikai munkák is láthatók lesznek.
Erőss István
képzőművész, szervező